Houtribdijk Enkuizen - Lelystad wordt verwaarloosd
In de ogen van de Westfriese Bedrijvengroep heeft de provincie Noord-Holland een grote steek laten vallen door geen goed onderzoek te doen naar de kansen van een betere bereikbaarheid over de Houtribdijk.
Voorzitter Hans Huibers laat geen spaan heel van hetgeen waarmee de provincie op de proppen komt: ”Wij noemen het een ‘flutrapport’ en zien vooral gemiste kansen voor het ontlasten van veel onnodig verkeer en daarmee co2 uitstoot rondom het toch al drukke Amsterdam.”
De Westfriese Bedrijvengroep is geenszins van plan om het erbij te laten zitten: ”De Houtribdijk verdient een goed onderzoek en daar kan de rest van de provincie ook van profiteren. Wij gooien de handdoek niet in de ring en willen strijden voor goede bereikbaarheid van de regio en voor transportbedrijven als Action, Hessing, Peter Appel, Simon Loos, Van Straalen De Vries, die vanuit onze regio een groot deel van de Nederlandse winkels bevoorraden en zorgen voor veel werkgelegenheid.” Dat blijkt wel uit het onderzoeksrapport ‘Verkenning rol Houtribdijk ten behoeve van de bereikbaarheid MRA en de waterkwaliteit van het Markermeer’, dat in opdracht van de provincie Noord-Holland verscheen. Een rapport dat vooral duidelijk maakt dat de provincie Noord-Holland niet van plan is het onderwerp serieus te nemen. Het stond in het Collegeakkoord van Provinciale Staten, dus het provinciaal bestuur moest er wel iets mee. Maar daarmee is ook alles gezegd. Een typisch geval van KIR: Kluit In Riet. Een benaming die wij als Kamerleden gebruikten, wanneer wij vragen aan de Minister stelden en deze in de antwoorden al liet doorschemeren totaal geen zin te hebben in de vraag. Laat staan om er iets mee te doen.
Verbreding van de Houtribdijk en verbeteren van de aansluiting op de A6 als bijdrage in het ontlasten van de files rond Amsterdam. Dat is de kern van het pleidooi. Volgens Gedeputeerde Staten wordt het te duur en is verbetering van de doorstroom niet nodig. Maar dat was de vraag helemaal niet. De vraag is niet of de Houtribdijk op dit moment te onveilig of overbelast is. Nee, de vraag is of om de dijk aantrekkelijk te maken, om vrachtverkeer te kunnen laten bewegen en ze niet meer de file bij Amsterdam verkiezen om van west naar oost te rijden.
Zowel de doorgang over de te smalle dijk als met name de aansluiting op de A6 zijn, zacht uitgedrukt, slecht toegankelijk te noemen. Na een merkwaardige bocht en een openstaande brug bereik je zigzaggend door Lelystad en via meerdere rotondes uiteindelijk de snelweg. Omslachtig, gevaarlijk en tijdrovend, zo vinden veel transportbedrijven, die dus liever omrijden via Amsterdam. Action, Hessing, Peter Appel, Simon Loos, Van Straalen De Vries, allemaal bevoorraden ze vanuit Westfriesland zo ongeveer alle winkelketens in heel het land. Daardoor raakt de ring rond Amsterdam overbelast en is de CO2 uitstoot onevenredig hoog.