Horecaondernemers zoeken naar manieren om kosten te besparen
Horeca ondernemers willen minder afhankelijk zijn van dure reserveringsplatforms op internet. Nu de tweede verplichte sluiting een feit is, zoeken zij nog actiever naar manieren om kosten te besparen.
Dat de Nederlandse horeca grote klappen te verduren krijgt, is voor niemand een geheim meer. Waar iedereen solidair is, werken de bestelplatforms niet mee aan kostenverlaging. Ze brengen torenhoge commissies in rekening. In deze moeilijke en onzekere tijden is het voor elke horecagelegenheid een uitdaging om het hoofd boven water te houden. Juist nu is meedenken met de horeca van groot belang.Het CBS heeft laten weten dat de omzet ruim 40% lager is tegenover andere jaren [Index 2015]. Dit is voor veel ondernemers genoeg om de deuren te sluiten. Toch tonen veel bedrijven veerkracht en zijn zich meer gaan focussen op afhaal en bezorgen. Veel bedrijven zijn al genoodzaakt om met minder personeel te gaan werken. Op social media is er ook al ophef over de hoge commissiekosten, die grote platforms in rekening brengen. Velen vinden het belachelijk dat sommige bedrijven tot wel 30% commissie rekenen om een maaltijd te laten bezorgen. Dit kan natuurlijk omdat de grote platforms een monopoliepositie hebben. Als een groot deel van jouw omzet afhankelijk is van dat platform, dan wil je daar ook niet zomaar mee stoppen.
Nederlandse start-up ‘Y the Wait’ biedt hoop voor de toekomst en heeft wereldwijd al bewezen opgewassen te zijn tegen de grotere spelers in de markt. Door middel van innovatieve oplossingen kunnen zij dezelfde diensten aanleveren, tegen lagere kosten. Dit kan oplopen tot een besparing van 9% per maaltijdbezorging. Voor afhalen hanteerde het bedrijf eerder al 0% commissie. Met al bijna 5000 partners is het bedrijf nu ook in Nederland actief. Horeca eigenaren hebben nu de keuze om door te gaan op dezelfde voet of het heft in eigen handen te nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen om over te stappen naar platforms met dezelfde diensten tegen lagere commissies.