Invoering mondkapjesplicht verloopt soepel

Geschreven door Redactie
Invoering mondkapjesplicht verloopt soepel

Op de eerste dag dat mondkapjes verplicht zijn in openbare ruimtes, doen zich in winkels geen problemen voor.

Dat zegt brancheorganisatie INRetail. "De invoering van de plicht loopt super soepel." Het dragen van een mondkapje in winkels was volgens de organisatie de afgelopen tijd al de norm, omdat een dringend advies gold om in openbare ruimtes een mondmasker te dragen.

Het varieert per winkel hoe streng de regels gehandhaafd worden en of klanten die geen mondkapje dragen daarop worden aangesproken.

"Mij is net verteld dat dit niet meer mag", zegt een vrouw nadat ze de Lidl in Emmeloord uitkomt. Ze laat een klein plastic spatschermpje zien. Volgens de regels moet een mondkapje de mond en neus volledig bedekken en is een 'face shield' geen alternatief. "Wat ik ervan vind? Ik vind het allemaal vreselijk", zegt ze. "Want ook al die stoffen dingen zijn schijnveilig."

Klanten aanspreken op het verkeerd of niet dragen van een mondkapje gebeurt zeker niet overal. Bij de Coop in Emmeloord is supermarkteigenaar Sybolt Greidanus daar bijvoorbeeld duidelijk over. 'Wij zijn geen politieagent', zo is zijn boodschap. "Als we dat gaan doen, dan krijg je allemaal felle discussies. Er zijn al mensen bespuugd bij mij." Greidanus constateert dat 95 tot 96 procent van zijn klanten de regels volgt en netjes een mondkapje draagt. "Maar ik ga niet de discussie aan als iemand dat niet heeft." Iedereen weet dat het moet, zo zegt hij. "Als ze het niet doen, misschien hebben ze wel vrijstelling vanwege een medische reden." De supermarkteigenaar wil voorkomen dat er ruzies ontstaan.

Greidanus heeft zelf een groot gedeelte van de dag een 'face shield' op. Bij het uitvoeren van sommige beroepen zijn deze in tegenstelling tot de algemene regel wel toegestaan. Bijvoorbeeld als een werknemer anders acht uur lang met een mondkapje op zou moeten staan. "Ik ga nu een vrachtwagen lossen, en dan is het geen werken met een mondkapje voor", zo zegt Greidanus. Bij brancheorganisatie INRetail merken ze dat de 'face shields' soms wat verbazing oproepen. "Sommige consumenten waren er niet van op de hoogte dat dat is toegestaan, en daar krijgen we wat vragen over binnen", aldus een woordvoerder tegen het ANP.

Onze Ambassadeurs