Zorg nodig in coronatijd
Het is belangrijk dat mensen met gezondheidsklachten altijd contact opnemen met de huisarts of de vaste zorgverlener, ook in coronatijd. Met deze boodschap publiceerde het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport woensdag de informatiekaart ‘Zorg nodig in coronatijd?’
Daarin wordt geschetst wat je kunt doen als je klachten hebt, als je een afspraak of verwijzing hebt of als jouw zorg is uitgesteld.
Minister voor Medische Zorg en Sport Tamara Van Ark: “Veel mensen in Nederland maken zich zorgen dat hun behandeling wordt uitgesteld of dat ze niet meer geholpen worden als zij zorg nodig hebben. Daarom is het goed mensen te informeren over wat er wel en niet mogelijk is in de zorg. Wat er ook gebeurt in coronatijd, dus ook nu tijdens de lockdown, we benadrukken dat mensen met gezondheidsklachten altijd contact moeten opnemen met de huisarts of hun vaste zorgverlener als ze nieuwe gezondheidsklachten hebben of als hun bestaande klachten ernstiger worden. We willen natuurlijk niet dat gezondheidsklachten verergeren. Iets wat nu klein lijkt kan over een jaar misschien groter geworden zijn.”
De huisarts of vaste zorgverlener kan samen met de patiënt bepalen wat nodig en mogelijk is. Gelukkig kan er nog heel veel en zijn er ook meer mogelijkheden van behandelen op afstand, zoals via beeldbellen. Helaas moeten patiënten wel vaker langer wachten. En soms is er alleen verder van huis, bijvoorbeeld in een ander ziekenhuis, een mogelijkheid om behandeld te worden.
Met de informatiekaart ‘Zorg nodig in coronatijd?’ wil het ministerie van VWS enerzijds uitleggen wat er in de zorg gebeurt, welke afschaling plaatsvindt en hoe de patiënt hierop kan reageren. Anderzijds is het van belang mensen op te roepen met klachten wél naar de huisarts te gaan.
De informatiekaart is tot stand gekomen in samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit, Patiëntenfederatie Nederland, MIND, Landelijke Huisartsenvereniging, Federatie Medisch Specialisten, V&VN en Zorgverzekeraars Nederland.