Hoorn ontvangt gedupeerdenlijst toeslagenaffaire

Geschreven door Redactie
Hoorn ontvangt gedupeerdenlijst toeslagenaffaire

De gemeente Hoorn krijgt snel inzicht in de gegevens van gedupeerde inwoners van de toeslagenaffaire. Hierover zijn afspraken gemaakt met de Belastingdienst, die de gegevens beschikbaar stelt.

In Hoorn gaat het om vermoedelijk zo’n 90 gezinnen. Hierdoor kan het speciale team van de gemeente inwoners van die lijst proactief benaderen en hulp aanbieden. Totdat deze gedupeerdenlijst bekend zou worden, riep de gemeente inwoners al op om zich te melden voor hulp en stelde een speciaal hulpteam samen bij 1.Hoorn.

Wethouder Kholoud al Mobayed: ‘Sinds de oproep in december hebben wij inmiddels 13 gezinnen kunnen helpen. De verhalen zijn hartverscheurend en doen beseffen dat hier veel te lang onvoldoende oog voor is geweest. Wij denken veel meer inwoners te kunnen helpen en staan voor hen klaar. Inwoners hoeven uiteraard niet te wachten op een telefoontje nu de lijst snel bekend wordt. Zij kunnen rechtstreeks contact zoeken door een e-mail te sturen naar rondkomen@hoorn.nl of te bellen naar 0229 25 22 00. Dan kunnen de deskundigen actie ondernemen.’

Gemeenten worden volledig gecompenseerd voor de extra hulp. Naast inzicht in de gegevens heeft de gemeente nu een eerste betaling van 37.000 euro ontvangen voor de extra hulp. Van dit geld worden heel uiteenlopende problemen opgelost. Denk aan begeleiding door een gezinscoach, hulp en doorverwijzing bij psychische klachten, fysiotherapie, aanschaf van schoolspullen voor de kinderen of hulp in de huishouding. De deskundigen doen wat nodig is om inwoners uit de problemen te helpen. Soms helpt het al om te beginnen met de brieven die de gedupeerden hebben ontvangen en juridische bijstand te verlenen.

Er zijn signalen dat de omvang van de toeslagenaffaire veel groter is en dat ook problemen met andere toeslagen zoals huurtoeslag en zorgtoeslag en/of inkomstenbelasting opduiken. De Belastingdienst en/of het Ministerie van financiën verstrekken hierover (nog) geen duidelijkheid. ‘Daarom hebben wij meteen aangegeven dat ook inwoners die problemen hebben met andere toeslagen zich kunnen melden. Hierdoor hebben we nu zo’n 70 inwoners in beeld. Ook zijn wij in januari een publiekscampagne rondom geldzorgen gestart. Mensen met geldzorgen schamen zich vaak zo erg, dat zij hun zorgen niet durven te delen. Door ervaringen te delen van andere inwoners die hulp zoeken, geven wij ook de boodschap dat hulp zoeken onderdeel is van de oplossing’, aldus Al Mobayed.

Werkte jouw kinderopvangorganisatie niet volgens de regels en leverde dat gedoe op met de kinderopvangtoeslag? Weet je niet goed waarom je toeslag(en) over de jaren 2005-2019 moet of moest terugbetalen? Ben je door de Belastingdienst aangemerkt als fraudeur over 2005-2019 of één van deze jaren? Heb je over de of één van de jaren een bedrag van meer dan 3.000 euro toeslag(en) terug moeten betalen? Heb je geen betalingsregeling gekregen bij de Belastingdienst terwijl je dat wel wilde? Dan kun je contact opnemen met Team Rondkomen van 1.Hoorn.

Onze Ambassadeurs