Veelrijders betalen meer en schoner rijden moet goedkoper
Autobezitters moeten gaan betalen per gereden kilometer met een tarief gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Dat staat in een plan van vier organisaties in de autobranche en stichting Natuur en Milieu, dat woensdag is gepresenteerd.
Ze willen dat de autobelastingen op de schop gaan, zodat autorijden duurzamer wordt zonder dat het de automobilist meer gaat kosten. Zo lopen de organisaties vooruit op de formatieonderhandelingen voor een nieuw kabinet, in de hoop dat deze voorstellen worden meegenomen. De kilometerheffing moet in 2030 zijn ingevoerd. De heffing moet mede afhankelijk zijn van de uitstoot. Autobezitters die veel rijden, betalen dus meer. De vervuiler betaalt weer.
Voor die tijd moet de aanschaf van schone auto's worden gestimuleerd, zonder dat het de consument extra geld kost. Dat kan bijvoorbeeld door een aanschafsubsidie te geven op zuinige benzineauto's en elektrische auto's.
Naar verwachting rijdt na 2030 nog zo'n driekwart van de auto's op fossiele brandstoffen. Daarom moet de consument worden overtuigd van het belang om een milieuvriendelijk vervoersalternatief te kiezen.