Groeiende vraag: steeds meer erotische films op streamingdiensten
Erotische films en series zijn enorm populair op online zoekmachines als Google, getuige het grote aantal zoekopdrachten.
Zo heeft de veelbesproken erotische thriller 365 Days maandelijks meer dan 110.000 zoekopdrachten. Dit blijkt uit onderzoek van Pabo, webwinkel voor erotische speeltjes en lingerie. De populariteit van dit genre is ook te zien op sociale media. Hoofdrolspeler Michele Moronne steeg bijvoorbeeld met 14 miljoen Instagramvolgers na de film 365 Days.
Met Valentijnsdag in het vooruitzicht heeft Pabo onderzoek gedaan naar de populariteit van erotische series en films die recent zijn gereleased op bekende streamingdiensten zoals Netflix en Amazon Prime.
Fifty Shades doorbreekt taboe
Fifty Shades of Grey, een boekenserie geschreven door E.L. James, werd een enorm commercieel succes nadat het in 2011 werd gepubliceerd en verkocht met wereldwijd meer dan 150 miljoen exemplaren. “De populariteit van de Fifty Shades-reeks heeft wel een toon gezet”, aldus seksuoloog Talitha Rodenhuis. “Niet alleen is lezen over of kijken naar erotische content normaler geworden, ook 'seks' als concept lijkt meer zichtbaar geaccepteerd te zijn. We zijn de schaamte meer voorbij en lijken daardoor meer geïnteresseerd te zijn. Hier spelen streamingdiensten slim op in.”
Ook in Nederland is de Fifty Shades of Grey-serie nog altijd enorm populair. De eerste film heeft dit jaar nog 14.800 maandelijkse zoekopdrachten en staat daarmee op de tweede plek. Hoofdrolspeelster Dakota Johnson wordt online nog altijd veel gezocht. Afgelopen jaar waren er maandelijks 40.000 Nederlanders op zoek naar meer informatie over de actrice. Sinds het succes van Fifty Shades zijn er steeds meer stomende films uitgebracht.
365 Days levert miljoenen Instagramvolgers op
De populairste film op Google is de erotische Netflix-thriller ‘365 Days’. De eerste film verscheen in 2020 en was zo populair dat er vrijwel direct werd aangekondigd dat er een vervolg zou komen. Deze serie is bewezen een hit te zijn onder kijkers van over de hele wereld en is uitgegroeid tot een van de meest bekeken series op Netflix. In Nederland werd er in de eerste maand na het uitkomen maar liefst 40.500 keer naar de filmtitel gegoogled.
De film zorgde ook voor controverse vanwege de expliciete seksscènes en het gebruik van dwingende thema's zoals ontvoering en emotionele manipulatie. Niettemin heeft de film een trouwe aanhang gekregen van fans die de pittige scènes en het intense drama hebben geprezen. Dit leverde de hoofdrolspelers ook een flinke groeispurt op de socials op. De mannelijke hoofdrolspeler Michele Moronne kreeg er na de tweede film 15 miljoen Instagramvolgers bij.
Mannelijke hoofdrolspeler populairder
Op de derde plek staat de filmreeks After. De vier films brachten in totaal meer dan 150 miljoen dollar op. Het mag geen verrassing heten dat er na ‘After Everything’ alweer een vijfde After-film is aangekondigd. Deze zal ergens in de loop van dit jaar op Netflix verschijnen. Opvallend is dat de mannelijke hoofdrolspeler Hero het dubbele aantal volgers heeft op Instagram dan zijn vrouwelijke tegenspeler. Films met een erotische verhaallijn blijven populair. En vanwege de groeiende interesse in seksueel expliciete content, ligt het in de lijn van verwachting dat er de komende jaren nog steeds meer films en series in dit genre zullen verschijnen. Wie aanstaande Valentijnsdag een stomende film wil kijken met zijn partner, hoeft in ieder geval niet ver te zoeken.
Het volledige onderzoek naar populaire films en series bekijk je hier