Na Android-berichten te hebben geruïneerd, zegt Google dat iMessage te krachtig is
Google is er jarenlang niet in geslaagd de concurrentie met iMessage aan te gaan. Nu wil het dat Apple aardig gaat spelen.
Google klaagde dit weekend op Twitter dat iMessage gewoon te invloedrijk is bij de jeugd van tegenwoordig. Het bedrijf reageerde op een rapport van de Wall Street Journal over de lock-in en de sociale druk die Apple's ommuurde tuin creëert onder Amerikaanse tieners. iMessage markeert sms'jes van iPhone-gebruikers met een blauwe achtergrond en geeft ze extra mogelijkheden, terwijl sms'jes van Android-telefoons groen worden gebrandmerkt en alleen de basis-sms-functie hebben. Volgens het artikel "vrezen tieners en universiteitsstudenten het ostracisme dat een groen sms'je met zich meebrengt. De sociale druk is voelbaar, met sommigen die melden te zijn uitgestoten of uitgekozen na het overstappen van iPhones." Google vindt dit blijkbaar een probleem.
"iMessage mag niet profiteren van pesterijen," schreef het officiële Android Twitter-account. "Sms-berichten zouden ons moeten samenbrengen, en de oplossing bestaat. Laten we dit als één industrie oplossen." Hiroshi Lockheimer, SVP van Google, deed ook mee en zei: "Apple's iMessage lock-in is een gedocumenteerde strategie. Het gebruik van groepsdruk en intimidatie als een manier om producten te verkopen is onoprecht voor een bedrijf dat menselijkheid en eigenwaarde als kernonderdeel van zijn marketing heeft. De standaarden bestaan vandaag om dit te verhelpen."